23948sdkhjf

Overblik: Sådan står dagligvarebranchen nu - og sådan bliver fremtiden

Dagligvarebranchen er ramt af store ændringer. Kendte kæder lukker, og nye opstår. Høje energipriser og ændrede købsmønstre har ifølge analytiker ramt markedet

Der er store bevægelser på dagligvaremarkedet i Danmark lige nu.

Søndag lukkede de første Irma-butikker som en del af den nye strategi for koncernen bag, Coop, og flere andre spillere på markedet rører på sig.

En af dem er tyskejede Lidl, som inden for de næste år vil åbne yderligere 60 butikker i Danmark, så det samlede antal når over 200.

Ifølge Henning Bahr, detailhandelsanalytiker hos Retail Institute Scandinavia, har der altid været en hård kamp om kunderne i branchen.

Men to ting har gjort kampen ekstra hårdt den seneste tid, fortæller han.

De voldsomt stigende energipriser har gjort det dyrere at drive butikkerne, mens den høje inflation har ændret, hvad danskerne putter i kurven.

- Det er en branche i opbrud. Der er sket mange ting det seneste halve år - mere end der er sket i mange år tidligere, siger han.

Coops omstrukturering

Blandt andet Coop har taget konsekvensen af udviklingen. Organisationen er trimmet, og koncernen går fra at have otte til tre forskellige kæder.

Det er en branche i opbrud Henning Bahr, detailhandelsanalytiker

Der vinkes farvel til kæderne Kvickly, Irma og SuperBrugsen, og i december sidste år kom det også frem, at Aldi ville trække sig fra Danmark.

Det har særligt Rema 1000 profiteret på ved at overtage over 100 af kædens butikker, så der vil være over 450 Rema-butikker i landet.

Lidls energioptimering

Også Lidl overtager nogle, og det giver et relativt hurtigt løft i butiksantallet, siger Mads T. Nielsen, udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl Danmark:

- Men vi har også gennem længere tid arbejdet på vores egen pipeline af butikker - og det er i særdeleshed den, der vil give os et skub frem.

Rema 1000 og Netto slås om førstepladsen i markedsandel Henning Bahr, detailhandelsanalytiker

Han fortæller, at der i lang tid har været fokus på blandt andet solceller ude i butikkerne, så kæden ikke i samme grad rammes af høje energipriser.

- Den anden vej rundt er vores dna at have den højeste kvalitet til den bedste pris. Det er lige nøjagtig det segment, der har det godt lige nu.

Hundredvis af butikker

Selv hvis Lidl når 200 butikker, vil der ifølge Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia stadig være et stykke vej op til de største lavpriskæder.

Med overtagelserne af Aldi-butikkerne når Rema 100 op over 450 butikker, mens Netto også overtager nogle og nærmer sig 550 butikker.

- Rema 1000 og Netto slås om førstepladsen i markedsandel. Netto har nok stadig førertrøjen på, og så er Rema 100 udfordreren, der måske henter dem, når de har de mange Aldi-butikker på plads.

- Det kan være, at Lidl kan komme op og bide Coop 365discount i halen. Men hvis du spørger dem, vil Coop sige, at det får de aldrig lov til, siger han.

Jagten på de største

Lidl har dog ikke umiddelbart en plan om, at kæden skal have lige så mange butikker som de største aktører i branchen.

- Så længe kunderne bliver ved med at tage imod de nye butikker, kommer der aldrig til at være et slutresultat. Men 200 er den milepæl, vi har for os selv, i forhold til hvordan vi ser Danmark, siger Mads T. Nielsen.

Hvornår Lidl når målet i Danmark, tør han ikke at spå om. 

- Der skal laves lokalplaner og godkendelser. Det tager 3-6 år at lave en Lidl-butik, afhængig af hvilken kommune du arbejder i. Men vi når det lige så hurtigt, som det er muligt, siger han.

/ritzau/

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.057